Kéry Tamás
zongoratanár, korrepetitor
Debrecenben születtem, zenész családban. Szüleim karvezetők, bátyám szintén zongoraművész. Szüleim kórusaival nőttem fel pólyás koromtól, majd idővel, a hangom alakulásának megfelelően gyakorlatilag minden szólamban énekeltem. Középiskolás éveimtől kezdve rendszeresen láttam el kóruskísérői és szólamvezetői/betanítói feladatokat is.
A gyermekkori tapasztalatok egy életre „megfertőztek” a társas zenélés iránti lelkesedéssel. Összességében mégis inkább azt mondhatom, hogy a klasszikus zenei világunk mind szélesebb körű megismerése és a megszerzett tapasztalatok mind komplexebb átadása a pályám vezérfonala. A magas színvonalú kamarazenéléshez pedig elengedhetetlen a folyamatosan csiszolt hangszeres tudás, ezért, bár nem fő irányvonala a tevékenységemnek, mindig örömmel vállaltam és tűztem ki magamnak célul szólista kihívásokat is.
Középiskolai tanulmányaim során, amit a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola inspiráló közegében tölthettem, egyre mohóbban vetettem bele magam a hangszeres kamarazenélés örömeibe. Ennek, sok szép hangverseny mellett a 1996-os szegedi Országos Kamarazenei Fesztivál és Verseny kiemelt nívódíja lett a hozadéka, amelyet Skorka László (hegedű) és Szabó László (cselló) partnereimmel nyertünk el. 2000-ben pedig, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem diákjaiként Papp Dániel (hegedű) kamaraparteremmel nyertünk 2. helyezést a Weiner Leó Kamarazeneversenyen.
2006-ban – két év posztgraduális képzés után, Münchenben – az a megtiszteltetés ért, hogy rám bízták a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola trombita és klarinét tanszakainak rövidtávú felkészítését az előttük álló országos versenyekre. A közös munka olyan jól sikerült, hogy egy egész sor kiemelkedő díjat hoztak el a növendékek, engem pedig mindkét esetben a legjobb zongorakísérőnek járó díjjal jutalmaztak. 2008-ban azonban posztgraduális tanulmányaim befejezése végett visszaköltöztem Münchenbe, ahol 2009-ben tettem dalkísérői mestervizsgát, Rudi Spring növendékeként. Ezt követően 3 évig maradtam még Németországban, ahol 2009/10-ben a müncheni Zene- és Színművészeti Főiskola, valamint az August Everding Színakadémia korrepetitora voltam. 2010-2012-ig pedig a nürnbergi Állami Színházban és a nürnbergi Zeneművészeti Főiskolán dolgoztam korrepetitorként.
2012-ben költöztem végleg haza és ezúttal, a Németországban gyűjtött tapasztalatoknak köszönhetően, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékén kaptam korrepetitori állást, ahol azóta is dolgozom. A Hermann László Zeneművészeti Szakgimnázium és AMI 2022-ben „lépett az életembe”. Először helyettes tanárnak kértek fel, határozott időre, majd szeptembertől félállásban tanítok zongorát és kísérek énekes növendékeket. Nagy öröm számomra ez a lehetőség, hisz a saját, meghatározó középiskolai éveim és a „Bartók Konzi” után ismét úgy éreztem, hogy ezzel a korosztállyal különösen szívesen dolgozom, nem utolsósorban azért, mert ezek azok az évek, amikor a legfontosabb változások történnek a fiatalok életében. Gyakran lehetünk tanúi lappangó hivatások kikristályozódásának és az ezzel járó nyitottság szárnyakat ad a közös munkának.
Tanulmányok:
1986-1992 – Simonffy Emil Zeneiskola, Debrecen – Dr Irinyi Tamásné, zongora
1989-1990 – ugyanitt Lobotka Pál, ütőhangszerek
1990-1993 – a LFZF Debreceni Konzervatóriuma Előkészítő osztályában – Szakál Petra
ütőhangszerek
1993-1997 – Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, Debrecen – Darányi Lajos és
Grünwald Béla – zongora, Molnár Zsolt, Regős Imre és Papp László – kamarazene
1997-ben az érettségit követően elnyertem az iskola Kodály-díját
1997-2003 – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest – Lantos István, Kemenes András és
Szokolay Balázs – zongora,
Gulyás Márta, Bihari László, Hargitay Géza és Vajda József – kamarazene
2002-2003 – Franz Liszt Hochschule für Musik, Weimar – Rolf-Dieter Arens – zongora,
Thomas Steinhöfel – dalkíséret, Uli Beetz – kamarazene
2004-2006 – Richard Strauss Konservatorium, München – Vadim Suchanov – zongora,
Donald SUlzen – dalkíséret
2007-2009 – Hochschule für Musik und Theater, München – Rudi Spring – dalkíséret
Mesterkurzusok:
Rados Ferenc, Kurtág György, Sebők György, Kocsis Zoltán, Frankl Péter, Falvai Sándor, Keveházi Gyöngyi, Kerek Ferenc, Csaba Péter, Frans Helmerson, Dimitrij Baskirov, Mihail Voszkreszenszkij, Piernarciso Masi, Helmuth Deutsch, Malcolm Bilson
zongorakísérőként is számos mesterkurzuson dolgoztam:
Halmai Katalin, Kertesi Ingrid, Hamari Júlia, Szabadi Vilmos, Kovács Péter, Szűcs Máté
Munkahelyek:
1999-2002 – Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola, Budapest
2002-2003 – Aelia Sabina Zeneiskola, Budapest
2004-2006 – Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium, Budapest
2009-2010 – Hochschule für Musik und Theater, München,
August Everding Theaterakademie, München
2010-2012 – Nürnberger Staastheater
Hochschule für Musik, Nürnberg
2012 – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest
2013-2014 – Budapesti Akadémiai Kórustársaság
2017 ELTE, Zenei Tanszék, Budapest
2022 – Hermann László Zeneművészeti Szakgimnázium és AMI, Székesfehérvár
Főbb koncerttevékenységek:
szólistaként felléptem a Debreceni, Szombathelyi, és a Szegedi Filharmonikus zenekarral, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak zenekarával, a Musica Vitae kamarazenekarral (Svédország/Växjö), a Collegium Noricummal (Németország/Nürnberg), az Asuncióni Szimfonikus Zenekarral (Paraguay) és a Camerata Miranda kamarazenekarral (Paraguay/Asunción), Haydn, Mozart, Beethoven, Liszt és Gershwin zongoraversenyeinek, valamint Milhaud Ütőhangszerekre és kiszenekarra íródott versenyművének szólistájaként
szólóhangversenyek:
a debreceni Kodály-teremben,
a nyíregyházi Művészeti Szakgimnáziumban,
a budapesti Liszt Múzeum Kamaratermében,
a gödöllői Grassalkovich Kastélyban,
a soproni Pannónia-Med Hotelben,
a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karán, Kecskeméten,
a Magyar Rádió Márványterrmében,
Budapesten, a Károly krt. 14-ben, valamint
Münchenben, Stollbergben és Waldenburgban (Németország), Biellában (Olaszország), Asunciónban (Paraguay) és Buenos Airesben (Argentína)
Fontosabb Kamarazenei mérföldkövek:
2006-2010-ig a Yehudi Menuhin Live Music Now ösztöndíjasaként számos koncertet adtunk a müncheni régió szociális intézményeiben Anna Lapkovskaja, Elvira Hasanagic, Martin Danes énekművészekkel, valamint Győri Noémi fuvolaművésszel. Hasonló kezdeményezésre 2015-től a Covid kezdetéig rendszeresen adtunk jótékonysági hangversenyeket zeneakadémiai növendékeimmel az Országos Onkológiai Intézetben, a Rákellenes Liga felkérésére.
2006 – kamaraestek Joó Szabolcs ütőhangszeres művésszel a Gödöllői Chopin Zeneiskolában,
a Szegedi Egyetem Fricsay-termében, valamint a Magyar Rádió Márványtermében
2015 – Brahms összes hegedű-zongora szonátája Ulla Benz hegedűművésszel
(Michelstadt, Budapest, Asunción, Buenos Aires)
2016 – Schumann összes hegedű-zongora szonátája Farkas Katalin hegedűművésszel
(Budapest, Miskolc, Szekszárd, Sopron)
2017 – Ünnepi hangverseny Kodály halálának 50. évfordulója alkalmából Czabán Angelika
énekművésszel Galántán és Pozsonyban
Brahms: H-dúr és Ravel: a-moll triója Farkas Katalin hegedűművésszel és Scholz Anna csellóművésszel
a budapesti Nádor-teremben, valamint a Szegedi Egyetem Zeneművészeti Karának Fricsay-termében
Szonátaest XX. századi magyar szerzők műveiből Papp Dániel hegedűművésszel,
az MTA ZTI Dísztermében
2018 – Ária- és dalest Kertesi Ingrid énekművésszel, az MTA ZTI Dísztermében
2019 – Kamaraest a Lengyel-Magyar Barátság Napján a párizsi Lengyel Intézetben,
Julien Fourrier hegedűművésszel és Stoll Péter csellóművésszel
Bach összes hegedű-zongora (csembaló) szonátája Farkas Katalin hegedűművésszel, a
Fasori Zenés Estek koncertsorozat keretein belül, a budapesti Fasori Református templomban
2020 – Beethoven-est Farkas Katalin hegedűművésszel és Scholz Anna csellóművésszel
a Debreceni Egyetem Aulájában, valamint az MTA ZTI Dísztermében
2021 – Dohnányi Ernő cselló- és Gárdonyi Zoltán II. hegedű-zongora szonátája
Scholz Anna csellóművésszel és Farkas Katalin hegedűművésszel
a Debreceni Egyetemen és az MTA ZTI Dísztermében
2023 – hangverseny a Magyar Kultúra Napja alkalmából magyar szerzők műveiből
Fülep Márk fuvolaművésszel, Magyarkanizsán (Szerbia)
Rendszeres közös munka (hosszabb-rövidebb ideig) az alábbi kórusokkal:
Maróthi György Pedagóguskórus, Debrecen, Hajdúböszörményi Városi Vegyeskar,
Énekszó Baráti Kör (Tiszaújváros)
Schwäbisches Oratorienchor, Augsburg
Budapesti Akadémiai Kórustársaság, Honvéd Férfikar
az ELTE Zenei Tanszékének vegyeskara, Budapest
Vox Mirabilis Kórus, Székesfehérvár